Rupert Murdoch abandons News Corp., Fox merger after investors push back

view original post

Rupert Murdoch has abandoned his bid to reunite the two halves of his media empire.



Lachlan Murdoch and Rupert Murdoch at the U.S. Open in New York in 2018. (Adrian Edwards/GC Images)


© (Adrian Edwards/GC Images)
Lachlan Murdoch and Rupert Murdoch at the U.S. Open in New York in 2018. (Adrian Edwards/GC Images)

Facing resistance among leading investors, the 91-year-old mogul and his son Lachlan on Tuesday notified the respective boards of Fox Corp. and News Corp. that the family was withdrawing its earlier request to explore a combination of the two companies. Such a merger would have brought Fox News and the Wall Street Journal under the same corporate roof.

Loading...

Load Error

A merger also would have consolidated the power of Lachlan Murdoch, currently CEO of Fox, as he would have managed the combined company.

The Murdochs did not detail their reasons for dumping the merger talks less than three months after instigating them. A company statement said Rupert and Lachlan Murdoch “have determined that a combination is not optimal for shareholders of News Corp and Fox at this time.”

Major investment firms, including T Rowe Price and Independent Franchise Partners, reportedly were skeptical that a merged entity would increase shareholder value. Winning over enough shareholders to approve the deal was increasingly problematic for the Murdoch family, which holds about 39% of the voting shares but less than 15% of the economic value of the two companies.

Rupert Murdoch had wanted to stitch the company he spent more than 50 years building back together.

A decade ago, investors successfully pressured Murdoch to break up the company, arguing that its print publications, including dozens of newspapers in Murdoch’s native Australia, were weighing down that value of the company. The break up came in the wake of the British cell phone hacking scandal at Murdoch tabloids in London, which tarnished the family’s reputation and led to hundreds of millions of dollars in legal costs, including payouts to victims.

Now, it’s the television company that potentially has significant legal exposure. Dominion Voting Systems has filed a $1.6 billion defamation lawsuit against Fox Corp., alleging that Fox News perpetuated former President Trump’s false claims about the election being “stolen” to placate viewers who were alienated by the network’s early but ultimately accurate call that Biden had won Arizona, putting him on the path to victory.

At a hearing last month, an attorney for Dominion revealed some of the testimony Fox News hosts and executives have given in depositions in which they acknowledged skepticism over the claims presented by Trump’s representatives. The attorney quoted Fox News host Sean Hannity as saying under oath that he “did not believe it for one second.”

The Dominion case is headed for a trial this spring.

Fox News has maintained that its reporting on the allegations of voter fraud during 2020 election, as alleged by Trump and his lawyers, was newsworthy and protected by the 1st Amendment.

Murdoch’s empire is smaller than it once was. In 2019, the mogul sold much of Fox’s entertainment holdings to the Walt Disney Co. for $71 billion. That left Fox Corp. with Fox News, Fox Business News, the Los Angeles based Fox network, two cable sports channels and the Tubi streaming service. The publishing titles — including Dow Jones, the New York Post, the Times of London, the Sun tabloid — reside in News Corp., which also has Australian TV assets.

In the statement, the companies said that their various board committees looking at the merger have been dissolved.

Times Staff Writer Stephen Battaglio contributed to this report.

This story originally appeared in Los Angeles Times.

Continue Reading